dilluns, 11 de febrer del 2013

Partit X

Fa un parell de setmanes em vaig trobar, mentre navegava per Internet, amb la notícia de la creació del partit X al “eldiario.es” [1] , encara que la notícia original del dia 2 de gener de 2013. Ràpidament, vaig visitar la web del nou parti t i em vaig trobar amb una proposta certament original.

El partit X proposa un programa basat en la idea “democràcia i punt”, que desenvolupa en 4 mecanismes:
  1. Referèndum obligatori i vinculant. Proposa els mecanismes clàssics de la democràcia directa: iniciativa, referèndum i reprovació
  2. ‘WikiGovern’ o elaboració de legislació participativa i transparent: el govern proposa un esborrany que la ciutadania esmena en diverses fases fins que s’aconsegueix una legislació equilibrada gràcies a totes les aportacions.
  3. Dret a vot real i permanent. Es tracta de la proposta de Democràcia 4.0 que ja he tractat anteriorment .
  4. Transparència en la gestió publica: no tindrà validesa cap acte administratiu, o informe de lobby en què es basi, que no hagi estat publicat de manera que sigui accessible per tothom, de la mateixa manera que ara les lleis no tenen validesa fins que no s’han publicat al BOE

EL partit X ha creat una certa controvèrsia pel fet que els promotors no en fet els sus noms públics, cosa que en un partit que fa de la transparència un dels seus pocs punts fonamentals ha generat crítiques ferotges.

Jo no voldria desqualificar una idea pel fet que, de manera intencionada i amb criteri, encara que jo hi hi estigui particularment d’acord, els seus creadors vulguin de moment romandre en l’anonimat. Tampoc val la pena emfasitzar el fet que amb la Democràcia 4.0 crec que la major part de referèndums poden esdevenir innecessaris. Ni que crec que la transparència hauria d’incloure que tots els document de l’administració fossin públics (excepte els que contenen dades personals o sensibles dels ciutadans, o els que es refereixen a determinats temes de seguretat).

El fet és que la democràcia directa, en forma de o conjuntament, amb la democràcia 4.0, el wiikigovern si és com volem anomenar l’elaboració de lleis amb la participació ciutadana més gran possible i la trasnparència dels sistemes de govern i administració publica em semblen una plataforma reivindicativa suficient per a un partit polític i perquè d’altres partits polítics l’assumeixin. SI no ho fan, sabrem que el Parti X és realment necessari.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada